ENERGY AND URBAN PLANNING
Prof. Eugenio Morello & Pareglio Stefano

The studio is aimed to provide basic knowledge on the topic of sustainability and resilience to climate change applied to urban planning, policies and design, and to explore possible future scenarios of urban transition for implementing sustainability in place.
The studio poses the question of how urban planning can contribute to achieve more sustainable, energy efficient and climate change adaptive urban environments, according to the almost overlapping concept of ecological transition. Two main ways to approach this question are explored: one is related to the policies that cities can adopt in order to promote more environmental-friendly practices; the second one is related to the design and the physical implications of the built environment in achieving sustainability and resilience.
The main research question is: How can urban mitigation and adaptation measures – in particular urban soft, grey, green, and blue solutions – become design features and part of the toolbox of urban planners/designers? How can we (spatially) envision original and innovative ways to integrate mitigation and adaptation measures in cities, taking into account available and future technologies and at the same time including all (citizens and stakeholders) to co-create shared solutions? Urban nature in particular, hence Nature-based Solutions (NBS), offers a terrific field of application for experimenting inclusive design approaches towards a truly environmental, social, and economic sustainable growth.

Il laboratorio ha l’obiettivo di fornire conoscenze di base sul tema della sostenibilità e della resilienza ai cambiamenti climatici applicati alla pianificazione, alle politiche e alla progettazione urbana e a esplorare possibili scenari futuri di transizione urbana per l’implementazione della sostenibilità nei luoghi.
Il laboratorio interroga il ruolo dell’urbanistica nel contribuire a raggiungere ambienti urbani più sostenibili, efficienti dal punto di vista energetico e adattivi ai cambiamenti climatici, secondo l’accezione della transizione ecologica. Per affrontare questa domanda si esplorano principalmente due percorsi: uno è legato alle politiche che le città possono adottare per promuovere pratiche più rispettose dell’ambiente; il secondo è relativo alla progettazione e alle implicazioni fisiche dell’ambiente costruito nel raggiungimento della sostenibilità e della resilienza.
La principale domanda di ricerca è: in che modo le misure di mitigazione e adattamento a scala urbana – in particolare soluzioni urbane grigie, verdi e blu – possono diventare elementi di progettazione e parte integrante della cassetta degli attrezzi degli urbanisti/progettisti? Come possiamo (spazialmente) immaginare modi originali e innovativi per integrare le misure di mitigazione e adattamento nelle città, tenendo conto delle tecnologie disponibili e future e allo stesso tempo includendo tutti (cittadini e stakeholder) per co-creare soluzioni condivise? La natura urbana in particolare, da cui le soluzioni basate sulla natura (NBS), offre un formidabile campo di applicazione per la sperimentazione di approcci di progettazione inclusiva verso una crescita veramente sostenibile dal punto di vista ambientale, sociale ed economico.

The Fall Semester 2020 studio investigated the integration of climate change adaptation and mitigation measures and Nature based Solutions (NBS) in the regeneration and re-discovery of the train circle line of Milan, intended not only as a mobility infrastructure, but as an opportunity to tackle different urban challenges, providing strategies to implement and enhance a multi-objective urban infrastructure, a new backbone, taking into account the daily usage patterns of city users and the engagement of local stakeholders in the process of urban transformation.
Ten Design Principles strictly related to the Sustainable Development Goals (SDGs) have been defined collaboratively along the studio mainly to: promote an overall urban greening strategy, reconnecting places and reducing fragmentation, adapt the city to climate change, accelerate energy transition and promoting a circular city, enhance walkability and sustainable mobility, revitalize urban areas, enhance social inclusion and citizens health and well-being, improve the sensory experience and sense of security and safety perception.

Here the online exhibition of the final work
https://miro.com/app/board/o9J_laoiNiQ=/

Il laboratorio del primo semestre2020 ha indagato l’integrazione delle misure di adattamento e mitigazione dei cambiamenti climatici e le Nature based Solutions (NBS) nella rigenerazione e riscoperta della linea ferroviaria circolare di Milano, qui intesa non solo come infrastruttura di mobilità ma come opportunità per affrontare diverse sfide urbane, fornendo strategie per implementare e migliorare un’infrastruttura urbana multi-obiettivo, una nuova spina dorsale, tenendo conto dei modelli di utilizzo quotidiano degli utenti in città e del coinvolgimento degli attori locali nel processo di trasformazione urbana.
Durante il laboratorio sono stati definiti collaborativamente dieci principi di progettazione strettamente correlati agli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile (SDG) principalmente al fine di: promuovere una strategia globale di rinverdimento urbano, ricollegare i luoghi e ridurre la frammentazione, adattare la città ai cambiamenti climatici, accelerare la transizione energetica e promuovere una città circolare, migliorare l’accessibilità pedonale e la mobilità sostenibile, rivitalizzare le aree urbane, migliorare l’inclusione sociale e la salute e il benessere dei cittadini, migliorare l’esperienza sensoriale e il senso di protezione e la percezione della sicurezza.

Qui la mostra online dei lavori finali
https://miro.com/app/board/o9J_laoiNiQ=/

 

Click to view the work

Click to view the work

Click to view the work